torsdag 20 mars 2008

En vuxen meny

Lyssnar på mogna röster som pratar om lammstek med vitlök, rosmarin och timjan.

Sitter själv och laddar för promenaden bort till Willys där jag ska inhandla samma ingredienser. Stek är schysst mat! Lite lyxigt hemtrevligt när man bjuder det till middag och sen blir den oftast nästan ännu bättre när den får ligga och kallna och suga åt sig av kryddorna. Perfekt att strimla ner i en pastarätt eller ha på en smörgås.

Men att laga stek är också helt fantastiskt vuxet! Det fick jag erfara igår. Följde med Alfred och hans klasskompisar till Zarathustra på onsdagsöl. Herregud, det är bara 9 månader sedan jag gick från studentlivet till arbetslivet. Men oj så fort det kan gå...

För övriga i sällskapet var det en stor fråga om huruvida det fanns pengar till BÅDE mat och öl. "Nä, vi går direkt på ölen". Tjeckisk flasköl sänktes raskt till diskussioner om affisch-uppgiften. "Det är ju jääättelång tid tills den ska in", och hur det gick med parfymflaskorna som de designar just nu. Kort sagt: skolsnack och studentöl!

Jag satt och lyssnade och kom på: just det, mamma kommer på middag på torsdag.
Rent estetiskt smälte jag ju in i gruppen. Nümph-tröja, cheap mondays och skinnjacka, going on 27, looking like 23.

Men när jag viskade till Alfred: "Jag funderar på att göra lammstek..."
(Ja, jag viskade för jag insåg ju att min ungdomliga yta dolde en betydlig vuxenfaktor)

och fick svaret: "Shit, vilken söndagmiddag!"

...så var det bara att kapitulera. Min ungdom är en svunnen tid. Nu laddar jag omedvetet för medelåldern med att underhålla gäster på skärtorsdagen - med stek och rött vin.

En kompis brukar säga: "Kicksan, du är så ung, du är så ung!"

I beg to differ!

2 kommentarer:

punk in writing sa...

du bloggar om stek, jag bloggar om sockerchock.

nu blev du ännu äldre...

Sandrina sa...

Jag kapitulerade för länge sedan. Gräddtårta, stek och en allmän åsikt att "folk har ingen hyfs" smög sig in i min benmärg och spred sig likt en elakartad cancersvulst över mitt sinne. Så är det, vissa är unga för evigt och andra lägger sig platta för tanten i sig vid en tidig ålder.

Vet inte om det går att råda bot på syndromet. Alkohol brukar hjälpa mot det mesta. Vi borde kanske prova? ;)

//Tant Sandra