söndag 23 mars 2008

Strävsam påsk

Ett knäpp med fingrarna och så var 75 procent av påsken avklarad. Tiden går fort när man har roligt, och när man ligger i.
Är mer än lovligt irriterad över att Expressen fixade den klockrena vinkeln på en till synes helt vanlig olycka i påsktrafiken. Det är ju vårt bevakningsområde. Men jag sväljer irritationen och konstaterar att det ändå har varit en rätt hyfsad nyhetshelg.

Men nu undrar ni väl hur det gick med mina vuxna planer på att laga lammstek på skärtorsdagen. Då ska jag berätta: Det gick helt fantastiskt bra! Restaurangstandard är faktiskt ingen överdrift.

Så, framförallt riktat till stekälskaren tant Sandra. Här är receptet (för 3-4 sultna):

Klassisk lammstek med potatisgratäng och rödvinssås

1. Köttet
1,4 kg skånsk lammstek blev befriad från benet i mitten.
Där lade jag istället två kvistar färsk timjan och en rejäl kvist rosmarin. I de små fickorna i köttet som bildades när jag skurit ut benet, stoppade jag halvor av två vitlöksklyftor. Sen vek jag ihop steken runt knippet och band med hushållssnöre.

Ytterligare två klyftor vitlök fick samsas med lite mer timjan och rosmarin (hela stjälkar), en skvätt olivolja, 4 hela svartpepparkorn och några nypor flingsalt i en mortel. "And then I bashed the hell out of it", som Jamie Oliver säkert skulle säga. Ner i ugnssäker form med olja i botten, på med plastfolie, in i kylen.

2. Gratängen
Under tiden: skala och skiva 8 fasta potatisar tunt. smörj en form med smör. sprid ut ett nästan centimetertjockt lager med potatisskivor, salta, peppra, pressa en vitlöksklyfta och sprid ut. Fortsätt proceduren tills all potatis är i formen. Häll nästan två treor vispgrädde, ekologisk såklart, över alltihop (det ska kännas som att det är för mycket grädde i men potatisen suger upp det, jag lovar).

På med folie, in i ugnen på 200 grader. Efter ungefär en halvtimme: ta av folien på gratängen, vrid ner värmen till 175 grader, in med lammsteken som nu har fått en stektermometer i sig.
Beroende på hur rött du vill ha köttet är den klar vid 62-65 grader.

3. Såsen
Den här såsen kan inte bli fel.
Börja när det är 10-15 minuter kvar på steken (40 grader). Skala och skiva 3 scharlottenlökar. Fräs i smör på låg värme, det får inte bli bränt. När löken är glansig, lägg i några kvistar timjan och rosmarin, en halv tärning oxbuljong, häll på 1 deciliter vatten och 2 deciliter rött vin. Jag använde Graham Beck 2004 Shiraz Cabernet Sauvignon – lätt rökigt och väldigt fruktigt, som vi även drack till maten. Utsökt!
Låt såsen sjuda i ett par minuter, gör det sedan lätt för dig och red med helt vanlig maizena som man bara häller i och vispar.
Smaka av med salt och peppar om det behövs. Är du petig, sila såsen. Själv gillar jag den lite chunky med löken och örterna kvar i.






4. Servera

Nu borde allting vara klart. Ta ut gratängen och steken och låt köttet vila en stund. Lägg upp och servera med några blad romansallad och ovan nämnda vin i glasen. För den som inte dricker alkohol rekommenderas: Amé – fläder, citron (finns i hälsokostbutiken) eller Jock svartvinbärsdryck.








5. Efterrätt
Rakt upp och ner: Sias ekologiska vaniljgräddglass, färska hallon (importerade, oekolgiskt, fy mig men gott), hackade osaltade pistagenötter på toppen. Serverat i svarta trekantiga vintagebakelitskålar. På alla sätt läckert!

6. Dagen efter

Steken som blev över skivades ner i en sallad tillsammans med roman- och grön sallad, en avokado, ett gäng små kvisttomater, urkärnad skivad gurka och en handfull valnötter, samt typ 150 gram nykokt fusilli (dressad med en käck soltorkad tomat/peppar/saltblandning i kvarn från Cape Herb & Spice), en gnutta hackad timjan och rosmarin från krukorna, samt olivolja. Alfred käkade som den var, jag toppade med hallonbalsamvinäger från Oil & Vinegar, som bröt av med lite sötma.

Det var det. En annandag återstår.

/Matkix

3 kommentarer:

Sandrina sa...

Trots den stora mängd lamm jag ätit i dag så blev jag hungrig igen när jag läste ditt recept.
Nedskrivet för framtida bruk! Tack :)

//Tant Sandra

punk in writing sa...

tokigt mycket vuxenpoäng! :)

Kix sa...

Yes! Då får jag anse att mission is compleeted. ;)