fredag 9 januari 2009

toppklippning

Det är 2009, nytt år, nya friska tag och allt det där. Så jag gick till frisören och tänkte att det var dags för en toppklippning, en uppfräschning. Han drog händerna genom håret några gånger, ställde några artiga frågor om huruvida jag brukade ha det bakåt, åt sidan, mittbena? Såg inte helt nöjd ut.
Så efter tvättningen placerade han saxen i ett fast grepp, tog tag om mina stripiga längder och frågade långsamt men övertygande: Är du säker på att du vill behålla det? Jag började le med hela ansiktet och sa uppfriskat med en armviftning: nä, va fan, gör nåt kul!

Et voila!

Min vän pappa brun sa någonting om att det hör till att snagga håret när man är nyseparerad. A rite of passage. Kan stämma.
Lite Twiggy och lite Pixiecut, i dubbel bemärkelse här på filantropen Bobs dotter Pixie Geldof. Men framförallt, efter en cykeltur i regnet påminner min nya frilla om ett kärt gammalt leksaksdjur - mon chi-chin (ursprungligen stavat Monchhichis från en japansk animerad tv-serie).

Den här videon med en mon chi-chi i Stockholmsnatten är både söt, hemsk och ytterst välgjord.



Nu ska jag vänja mig vid min korta nacke och lockarna som är mer bångstyriga än på länge.

2 kommentarer:

Sandrina sa...

Du är riktigt, riktigt söt och passar jättefint i frisyren :)))

Anonym sa...

Det ser jätte snygt ut! Kan tänka mig att du verkligen passar i det! Fler bilder ;P Kram