lördag 24 januari 2009

x-kultur

Kom att tänka på det här med att visa ömhet och känslor i sociala medier. Och hur det kan skilja sig från land till land och respektive kultur. Alla är vi väl vana vid att avsluta en chattsession med en kram eller puss. Eller att man visar att man gör något med asterisker som *kramar om* eller *längtar*.

Men de senaste veckorna har jag kommit i kontakt med den engelska x-kulturen. Istället för en kram (a hug), ett x. En puss är lika med xx. Tre x och du får sex. Det hela står uppenbart i direkt korrelation till det amerikanska etappsystemet i relationer med first base, second base och third base.

Här måste jag förresten flika in den fantastiska sekvensen från musiklistprogrammet Kvällstoppen (nej, inte originalversionen utan Per Sinding Larsens och Fredrik Lindströms från år 2000) där Fredrik Lindström påstår att basebollkepsen som huvudbonad inte har något med sporten att göra utan syftar till begreppet fourth base, "alltså att ha analsex", som han viskar lite blygt till psl med en utzoomad kamera över studion. (Cirka 7.30 minuter in i klippet).



Men åter till x-kulturen. Hur gör man då när man är upp över öronen förälskad och kärleken bara sprutar ur öronen? Lätt! Bara att hålla inne tangenten: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx!
HUR KUL ÄR DET? Här får man också vara försiktig så att man inte träffar tangenten bredvid. Då kan man framstå som ganska ointresserad: zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Men om jag då skulle vara lite etnocentrisk och skriva *kiss* istället istället så skulle det dels bli jobbigt för mig själv att syfta till toalettsysslan och lite för mycket hårdsminkad 70-talsrock för mottagaren. Ett svåröverstigligt problem. Hmmm, om någon har ett förslag på lösning så meddela gärna i form av en kommentar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan då fråga mig hur man du ska veta hur kär egentligen personen i fråga efter är. Man får analysera "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx!" och strukturera upp och bryta ner...
xxx.xxx.xxx.xxx.xxx.xxx.xxx.xxx.x!

Alltså, vad betyder då 25 X? Det blir lätt inflation i det hela. Ärligt talat så vet jag inte. Jag skriver nog som jag brukar...

Kram F

Gabriel sa...

Det blir lätt missförstånd ja... jag textade en gång i tiden :-X (på SonyEricsson-mobilen blev det en hemlig, pussande smiley)och det tolkades (av ägaren till en Nokia-mobil, i råtext) i flera veckor som en särskild form av kyss där man biter den andra i läppen...

Jag tror i och för sig att det där med "X" respektive "XXX" kan betyda mycket olika saker, "XXX" har traditionellt betytt tre kyssar. "X" kan nog alltså ändå vara en puss, och inte en kram. Vilket gör saker ännu krångligare...

punk in writing sa...

Åh dessa relationer och allt vad de innebär av kommunikationsmissar...