torsdag 19 mars 2009

Konsumismens vår är här

En man blev skadad av en plexiglas-skiva som föll tjugo meter. Tonårstjejer med vild blick och öppningsrabatter i sikte stormade kravallstaketen med större beslutsamhet än 100 AFA-anhängare på Nørrebro. 

Jag visste detta och tänkte hålla mig borta, men nyfikenheten tog överhanden. Med ett krampaktigt tag runt min vän Andreas arm tog jag steget in bland massorna på det nyöppnade varuhuset Entré. 

Var det stort och snyggt och ljust? Javisst. Är det tråkigare än Kappahl? Tja, det blir ju en svår jämförelse men Kappahl finns där. Men sammanfattningsvis kan man säga att det är ett Nova Lund i Malmö, utan Topshop!
Det har gjorts minst två missar i butiksutbudet. Det är för mig obegripligt att varken Topshop eller Urban Outfitters finns i Malmö. Och ännu mer att ingen av dem öppnat här. 
Men jag kan gnälla hur mycket jag vill. Oundvikligen har det rullat in mycket pengar i Malmös Debenhams redan i dag, och mer lär det bli efter löning och när folk fått vanan och hittar. 

Själv skulle jag absolut inte köpa någonting. Började sen (som jag gör varje vår) snegla på årets utbud av jesus-sandaler. Och kom hem med ett par svarta poppiga lågskor i bomull och ett par svarta, matta och skyhöga pumps som liknar de från Filippa K som jag suktade efter hela förra året. Hur gick det till? Nåja, vårens skofix har uppnåtts för totalt 678 kronor.


I morgon är det vårdagjämning. På Värnhem kvittrar konsumismens småfåglar till ännu en gryning. 

Inga kommentarer: