söndag 8 mars 2009

Russki afton

Tänkte damma av mitt en gång tidigare prövade bloggkoncept: soppa och musik.

I juni förra året skrev jag om den sköna svenska jazzplattan "Stretching a portfolio" av Karl-Martin Almqvist-quartet. En skiva (och framförallt ett konvolut) som passar ypperligt tillsammans med en krämig spenatsoppa med ägg i. Läs inlägget och receptet här.

I kväll fick jag ett ryskt infall och eftersom jag hade en lite mer än halvfull påse rödbetor i kylen så blev det borstj efter eget recept och Regina Spektors "Begin to hope" i cd-spelaren. Skivan har några år på nacken och inget nytt verkar vara på gång.

Men hon spelar på Hultsfred i sommar enligt hennes hemsida. Sömnig Pampas-spelning mitt på dagen är att vänta sig.

Nåväl, här är soppan:
(2 personer)

10-talet färska rödbetor
2 stora morötter
1/2 purjolök
1 klyfta vitlök
olivolja
1 buljongtärning (ox- eller grönsaks-)
1 liter vatten
3 lagerblad
salt, peppar
1 msk hallonbalsamvinäger
1/2 msk honung

Strimla purjolöken, hacka vitlöken och fräs i lite olivolja i en gryta. Skär rödbetorna och morötterna i smala strimlor och låt fräsa med i någon minut. Tillsätt vatten, buljong och lagerblad och låt det koka ihop tills grönsakerna är mjuka och soppan har fått en rund smak. Smaka av med salt och peppar samt hallonbalsamvinäger och lite honung. Voilá, en härlig rysk borstj med en urban knorr. Just det, toppa med crème fraiche och om man glömde köpa det så kan man köra hemkunskapstricket och låta naturell yoghurt rinna av genom ett melittafilter.

Sunkig mobilbild på smarrig soppa

Och vill man nu fortsätta på jazztemat och bli ytterligare lite rysk så funkar Jan Johanssons "Jazz på ryska" såklart alldeles utmärkt.


1 kommentar:

punk in writing sa...

Själv körde jag tema "söndag med regn" och lyssnade på Duffy.