torsdag 12 juni 2008

Lätt kamera med tung pappersbörda

I am owner of new photographic machine... samt en jävla massa papper.

I förrgår gick merparten av min skatteåterbäring rakt in i Fotovideo. Och jag fick en mycket trevlig Canon EOS 450D. Den är lätt att hålla, är nästan tyst, ger bara ifrån sig ett litet vinande fjjiuuung-ljud när jag trycker av. Och hittills verkar den hålla vad tillverkaren utlovar. En både ergonomiskt lätt och lättanvänd kamera med det bästa från proffsigare modeller.
Jag blir alltid aningen upphetsad när jag packar upp en nyköpt elektronisk pryl. Sätter batteriet på laddning, känner, smeker, provar mig fram, lusläser manualen. Och här kommer vi till kärnan av problemet.

När jag väl har hittat den 123 sidor långa manualen på svenska har jag redan packat upp och ratat en likadan på norska, danska och finska, samt hittat en fickmanual och en plansch på fyra språk och i lika många upplagor. Helt enkelt en försvarlig hög papper. Förra året såldes 725 000 kompaktkameror och 90 000 digitala systemkameror, enligt Elektronikbranschen. I år väntas handeln sälja 115 000 systemkameror, med i runda slängar 1,5 kilo papper till varje.

Hur många träd är det, tro?

Pappersåtervinningen nästa, sen skällmejl till Canon och i helgen ska jag ut och premiärfota på Quiksilver Bowlriders.

Inga kommentarer: