lördag 3 maj 2008

Ung, gammal, gammal, ung

Det här med ålder är något relativt, brukar man ju säga. Lustigt, det stämmer.

Häromdagen gjorde jag ett (fantastiskt pålitligt) vuxenpoängstest på Facebook. Jag kände ju på mig vartåt det skulle barka. Och när den hade tagit mina svar om pensionssparande, coop-kort, bonuscheckar och bilägarskap i beräkning så fick jag åldern 37.
Jag är alltså e g e n t l i g e n 14 år äldre än min kollega Anders som har villa, kombi, troligtvis mycket fetare lön än jag och barn på väg. Han var ganska nöjd.

Skönt då att jag kunde dra ner min medelålder drastiskt med gårdagens aktiviteter. Jag och min käraste såg solen gå ner över Öresund till en coop-picknick: färdig sallad och folle. När det hade blivit för kallt att sitta still gick vi in mot stan igen och insåg att det var dags att prova den gigantiska lekplatsen som ligger bakom Malmömässan. Swiiish, sa det nerför rutschkanan. Jag skrattade som en glad unge. Och klätterställningarna var en utmaning till och med för en vuxen kvinna som jag själv.

Men...å andra sidan...är ju inte längre än en snabbväxande 12-åring. Ganska liten på jorden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, är det inte i själva verket så att det är hyfsat vuxet att prova lekplatser? Det är väl inget som ungdomar gör utan nåt som vi gamlingar gör när vi börjar känna oss gamla och vill bevisa att vi inte är det ;-)

Anna Brånhede sa...

de där vuxenpoängtesterna på facebook är riktigt roliga. min sambo som är 24 gjorde den och kom fram till att hennes vuxenpoängålder är 39,2. för egen del vågar jag mig ej på att göra den. jag tror det skulle bli tvärtom då, att min ålder skulle sjunka avsevärt....
kanske till femton.

/elis