fredag 15 augusti 2008

charma en ormtjusare

Kort och gott...Marrakesh rocks!

Anlande igar efter tio timmar pa ett iskallt tag fran Tanger. Checkade in pa mitt Riad Amazigh, som ar amazing! Inom tva timmar hade jag lart kanna Peggy och Nata fran London, Jeremie fran Kanada, Josh fran Australien och Rafal fran Polen. Vi drog ivag till Plage Rouge, en tokigt lyxig gigantisk pool med bar, dagsangar vid vattnet, en underbar marockansk buffe och house-DJ. Tog kal pa min budget men aterupplivade mig sjalv pa det basta av satt. Igar kvall intog vi det sprudlande torget Djemaa el Fna med sina ormtjusare, matstand och hennamalerskor. Idag blev det ett besok till palm och kaktustradgarden Jardins Majorelle. En fantastisk oas med inslag av bambuskog, kornbla byggnader och fargglada krukor. Tradgarden agdes av Yves Saint Laurent, numera av hans postumt bildade stiftelse The Yves Saint Laurent Foundation. Avkopplande! Idiotiskt var det daremot att GA till mosken (20 min) i 40 gradig varme. Vi overlevde, men kopte ocksa dubbla glas farskpressad apelsinjuice pa torget och drack dem pa under minuten. Imorgon, annu en surfby, Essaouira. Den har gangen maste jag bara stalla mig pa en brada!

Inga kommentarer: