tisdag 12 augusti 2008

Mest soft men lite nervös

Folk kommer och gar, sprutar pa en extra omgang med parfym och ger sig ut i natten. Själv är jag nagot av en degklump har i Tarifa pa Spaniens sydspets.

San Sebastian avslutades med en dagtripp till Guggenheimmuseet i Bilbao, som var det fetaste! Upplevelsen kan summeras som en perfekt symbios mellan arkitektur, konst och den omgivande staden. Totalgrymt! Vände sen tillbaka till San Sebastian pa kvällen eftersom jag bokat biljetten vidare därifran och det skulle bli för mycket hassle med att boka om. Tur var det. 21.23 njöt jag den bästa burgaren pa flera med ar fran "Va Bene - discoburger" med en heineken, pa piren mellan floden och Zurriola-stranden medan solen gick ner och tidvattnet kom in. Briljant ögonblick.

Sen väntade partytaget mot Lissabon. Det som för svenska kids är ett öldränkt Berlin night express är Lissabontaget för franska. Lyckades somna ihopkrupen över tva säten med Miles i öronen och en sjal över ögonen. Sen byte till Madridtag i Medina del Campo klockan 3 pa natten och vidare sittandes sovande med ryggont. Klockan atta anlände jag lätt krossad och med tagben. Hann fa en munsbit av Madrid i fyra timmar innan jag satte mig pa nästa tag mot sydkusten. Vägen mellan Madrid och Algeciras är tveklöst den vackraste hittills. Kullar och berg och bränd röd jord med gyllengula fält och olivträd som sticker upp som bollar i symmetriska rader. Ännu en gang blev Chemical Brothers Starguitar det perfekta soundtracket till en tagresa. I Danmark för atta dagar sedan när en häger landade pa ett fält pa norra Jylland. I förrgar till Spaniens olivbollar som susade förbi.



Sent i gar kväll anlände jag sa hit till vind- och kitesurfingstaden Tarifa. Pa huvudgatan ligger kiteskolorna och surfshopparna kloss vägg i vägg. Charmigast är gamla stan med sina kakelväggar i trapphusen och sma mosaikfontäner som visar sparen av morerna. De fantastiska dofterna av vitlök, skaldjur och friterade calamares är lika ljuvliga som irriterande för en lagbudgetresenär som jag. Här i Tarifa syns Afrika lika lätt som Helsingör fran Helsingborg. Har lusläst min Lonely planet de senaste dagarna inför det Marocko som väntar i morgon. Jag är lite nervös över att bli ranad, raggad pa var femte meter, inte fa en plats pa Marrakechtaget... Men det ar väl sunt. Det gar nog bra, enshallah!

Inga kommentarer: