onsdag 20 augusti 2008

Medinacrazy

Slapp aldrig en loss en shopahoplic i en marockansk medina. Ta framforallt inte med henne till ett laderfargningsstalle en halvtimme efter att hon vaknar och se till att hon far smaka inhemskt starkol fore frukost, samtidigt som hon star och andas in dunsterna fran laderfargningen (skinnen fargas med duvskit, kourin och aska). Det sista fick jag reda pa efter att jag impulsshoppat en koboltbla handvaska och matchande baboushtofflor for 750 kronor i butiken pa stallet. Fez ar fint med en medina och en marknad som bestar av vindlande gangar och labyrinter. Och omvaxlande trevliga butiksagare som gladeligen berattar hur man gor det typiska mintteet och omvaxlande de som lurar in dig i butiken. Det ar latt att ga vilse och komma pa....ahh, just det, ett teglas till den personen hade varit en fin present! och en minikamel till henne... Helhetsupplevelsen har dock fortagits nagot av de senaste dagarnas kamp. Efter ridning och surf i Essaouira hamnade jag och ressallskapet Rafal pa en boskapsvagn till buss. Under 11 timmar stannade den i varenda liten by och plockade upp fler och fler trots att bussen var full. Jag somnade med krokt rygg for att sedan vakna av vinddraget och en skrikande chauffor. Nar bussen narmade sig Fez borjade utmattade och aksjuka passagerare spy runtomkring mig. Men what the heck, far se det som ett minnesvart ogonblick! Det och kattbajset som lag i hornet av duschen pa det ackligaste hotellet jag nagonsin sovit i. Jag har bokstavligen ont i varenda muskel i kroppen. Om sex timmar gar taget till Tanger. Jag har borjat rakna ner till min hemkomst. For en vecka sen ville jag inte aka hem alls. Men nu kanns det bra. Jag har hittat det lugn jag var ute efter. Och ett par koboltbla babouschtofflor pa kopet.

Inga kommentarer: