måndag 18 augusti 2008

Slutet kryper narmare

Essaouira, Essaouira, underbara Essaouira! Har har jag dragit ett djupt andetag och bara slappt alla resterande spanningar i de friska vindar som alltid yr har. Det ar ett kustklimat, (bortsett fran oknen som ligger intill stranden da) som paminner om den svenska vastkusten med 25 grader varmt pa dagen och 15 pa natten. Masar och trutar flyger rundor efter fiskrens och brodbitar som de far tillkastade sig. Feta(re) katter som lever gott av restaurangernas rester ligger och sover i hornen. Hostelets kattunge ar ca 5 veckor gammal och heter Jackie Chan. Igar somnade han sott och tryggt pa mitt brost i soffan. Sen somnade aven jag ifran OS simhoppningen med arabiska kommentatorer. I dag ar jag om i rygg, bak och lar och har blamarken efter stigbyglar. Eftermiddagen igar tillbringade jag namligen pa berberhasten Silvers rygg. Vi galopperade i vattenbrynet, skrittade langsamt mellan sanddynorna till byn Diabat och drack kaffe pa restaurang Hendrix. Hastagaren Atmane bjod. Jag tror att han gillar mig. Om en timme ska jag antligen sa kravla mig upp pa en brada och testa en vag eller tva. Ikvall gar nattbussen mot Fez och mitt sista resmal innan jag ska spurta upp till Malaga och flyga hem.

Inga kommentarer: